fredag 1 april 2011

Seminarium med Gunilla Fihn

Idag har vi haft seminarium då vi delade upp oss i tre grupper för att argumentera för eller emot om  estetik utveckla andra förmågor, utveckla inom estetiskt kunnande och utveckla personliga uttryck. Så här såg det ut när vi hade paneldebatt och argumentearde  för eller emot inom grupperna:

 Myter om skapande enligt Eisner (1974) 
  • Barn behöver bara material och uppmuntran
  • Skapande pedagogikens huvudsyfte är att utveckla kreativitet
  • Bara processen inte produkten spelar roll
  • Barn ser klarare än vuxna 
  • Barns bilder ska aldrig evalueras
  • Verbal analys dödar konsten
  • Ju mer material desto bättre
Vi fick välja en myt var i  studiegrupperna som vi skulle gestalta. Vår grupp tog barns bilder ska aldrig evalueras.Något som vi tycker bör uppmärksammas ute i förskolorna då man som pedagog bör tänka på sitt förhållningsätt gentemot vilken respons man ger barnen när de har skapat något.

                                          

Avslutningsvis fick vi berör något från boken med hjälp av gestaltning då vi även skulle lägga in instrument för för att göra det mer effektfullt. Det vi valde att ta med från boken var att barn behöver lära med kroppen. Vi skrev subtraktion på ett papper och använda oss av fötterna för att räkna 3+3+3=9 som avslutning stampade alla nio slag för att få ihop summan av alla stamp som var nio med hjälpa av instrument. Så här såg det ut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar