tisdag 25 januari 2011

Föreläsning Puls 24/1

Igår var jag på en föreläsning av Marie Simonsson om Puls, där vi gick igenom olika lekar som till exempel "Hövdingen och spanare". Den som är hövding skall leda oss andra genom att klappa takt medan spanaren skall gissa vem som leder gruppen. Denna lek tycker jag man kan göra antigen med pinnar, som vi hade på föreläsningen, eller med händerna och klappa olika takter. 

En annan lek vi gick igenom var tvättmaskinen, där en är tvättmedel och en är smutstvätt.Vi andra ställde upp oss fyra och fyra med utsträckta armar och skulle föreställa en tvättmaskin, som snurrade runt till musikens takt. Den som var tvättmedlet skulle försöka jaga smutstvätten i tvättmaskinen medan vi övriga snurrade på.

Detta kan pedagogen använda sig av när man har samlingar eller undervisning i musik och då barnen har suttit still ett tag och behöver röra på sig. Då kan detta vara ett effektivt sätt att lära sig om puls och dessutom ha roligt. Det är även ett effektivt sätt att stimulera andra sinnen och är ett bra alternativ till att läraren står och undervisar.

I Läroplanen 98 för förskolan står det :


"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att örmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama"(Lpfö,s.10, 2010)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar