Idag har vi pratat om olika ljud som vi möts av, så som negativa och positiva ljud. Det positiva ljuden kan vara fågelkvitter, vågor, regn, barnskratt, eld och hovsteg. Det negativa ljuden kan vara till exempel fläkt, grannar, steg, möblera, smaska och barnskrik.
Hur kan man utforma miljön för att undvika tinnitus i förskolan?
Jag anser att det man kan göra är att utforma miljön med olika material som dämpar ljud. Samt att man skapar en miljö där man inte behöver skrika till varandra i rummet, till exempel kan man använda ett bord där man kan sitta fler och ha ett skapandemoment där diskussionerna är kring bordet. Som pedagog bör man först tänka på sitt egna förhållningsätt och hur man som vuxen pratar med barnen. Jag har också märkt att barn som inte får någon stimulans i förskolan oftast gapar och springer runt för att det inte finns något att göra. Det man kan tänka på som pedagog i sådana situationer är att sätta sig ner och utvärdera sin verksamhet för att få en så bra verksamhet som möjligt som stimulerar barnen i sitt lärande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar