lördag 14 maj 2011

Ming

Idag har Torben Stenberg varit på besök han gick igenom tre olika byggstenar som ljud,puls/rytm och toner.

Så här såg vår ljudsaga ut som vi fick konstruera ihop med hjälp av hur Torbens morgon hade varit fick vi göra olika ljud med hjälp av instrumentet. Ljudet skulle vi sedan rita upp på tavlan och varje tecken betydde ett ljud. Detta kan man göra med barnen ute i förskolorna som en förberedelse för läs och skriv utvecklingen som även kan strykas med läroplanen där det står att varje barn utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner (Läroplanen 2010, s. 12)

Så här lät ljudsagan:
Med hjälp av flöjter fick vi även kompa ihop en melodi som Torben Stenberg hade med sig. Med hjälp av färgprickar som Torben hade satt på en tavla skulle man spela efter  och med hjälp av  färgen på sin flöjt. Här kan ni få lyssna:
Bygelgittaren.
Ensträngad bas.
Fantastiska redskap som alla barn kan lära sig att spela på, där alla kan få samma förutsättningar. Torben Stenberg pekade på olika färger som man skulle spela efter, detta gjorde att man lättare kunde koncentrera sig på sången och inte titta på vilken ackord man skulle spela efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar