torsdag 17 februari 2011

Arrangering

Idag har vi jobbat med arrangering. Vi gick igenom låten 1000 blommor blues som har väldigt få meningar men denna låt kan man förvandla den till att bli en längre låt. Först gången kan man spela intro, andra gången en flicka som sjunger solo, tredje gången en pojke som sjunger solo, fjärde gången alla+ eko, femte gången solo improvisation etc.


Vi fick även sjunga kanon här kan ni prov lyssna:


När man gör detta med barnen kan man som pedagog dela in dom tre och tre då de kan hjälpa varandra att sjunga. Men det kan även vara bra om man går igenom låten i olika moment. Man kan till exempel låta barnen rita bilder, göra rörelser, flanosagor så att låten sätter sig på många olika sätt då man använder olika sinnen. Sedan när man har sjungit låten ett flertal gånger kan man börja sjunga kanon med barnen. 

Vi gick även igenom de olika oktaverna: 
 
  1. Stora oktaven  CDEFGAB
  2. Lilla oktaven cdefgab
  3. Ettstrukna oktaven c1, d1, e1, f1, g1, a1, b1
  4. Tvåstrukna oktaven c2, d2, e2, f2, g2, a2, b2
  5. Trestrukna oktaven c3, d3, e3, f3, g3, a3, b3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar