Idag har vi analyserat texter. Vi i gruppen valde att analysera balladen om Fredrik Åkare och den söta fröken Cecilia Lind.
Från öckerö loge hörs dragspel och bas
Fullmånen lyser som var den av glas
Där dansar Fredrik Åkare
kind emot kind
med lilla fröken
Cecilia Lind
Hon dansar och blundar
så nära intill
Hon följer i dansen
precis vart han vill
Han för och hon följer
lätt som en vind
Men säg varför rodnar
Cecila Lind
Säg var det för det
Fredrik Åkare sa?
Du doftar så gott
och dansar så bra
Din midja är smal
och barmen är trind
Vad du e' vacker
Cecila Lind
Men dansen tog slut
Vart skulle de gå?
De bodde så nära
varandra ändå
Till slut kom dom fram
till Cecilias grind
Nu vill jag bli kysst
sa Cecilia Lind
Vet Hut Fredrik Åkare
Skäms gamla karl'n
Cecilia Lind
är ju bara en barn
Ren som en blomma
skygg som en hind
Jag fyller snart 17
sa Cecilia Lind
Stjärnorna vandra och timmarna fly
och Fredrik Åkare är gammal
men månen är ny
Ja, Fredrik är gammal
men kärlek är blind
Å' kyss mig igen...
sa Cecila lind
Fullmånen lyser som var den av glas
Där dansar Fredrik Åkare
kind emot kind
med lilla fröken
Cecilia Lind
Hon dansar och blundar
så nära intill
Hon följer i dansen
precis vart han vill
Han för och hon följer
lätt som en vind
Men säg varför rodnar
Cecila Lind
Säg var det för det
Fredrik Åkare sa?
Du doftar så gott
och dansar så bra
Din midja är smal
och barmen är trind
Vad du e' vacker
Cecila Lind
Men dansen tog slut
Vart skulle de gå?
De bodde så nära
varandra ändå
Till slut kom dom fram
till Cecilias grind
Nu vill jag bli kysst
sa Cecilia Lind
Vet Hut Fredrik Åkare
Skäms gamla karl'n
Cecilia Lind
är ju bara en barn
Ren som en blomma
skygg som en hind
Jag fyller snart 17
sa Cecilia Lind
Stjärnorna vandra och timmarna fly
och Fredrik Åkare är gammal
men månen är ny
Ja, Fredrik är gammal
men kärlek är blind
Å' kyss mig igen...
sa Cecila lind
Här är vår analys av texten:
- Formen på texten var lång och kort
- Fyra rader i varje strof
- Slutrim som bas,glas,kind,lind och sa
- Inrim som söta och fröken
- Tonerna kommer på varje stavelser
- Upprepningar som kind mot kind, namnen är med i varje strof, månen finns i början och i slutet, kyss, dans och att alla strofer slutar med Cecilia Lind.
- Ingen refräng
- Exceptionella uttrycksätt som rent som en blomma, skygg som en hind och lätt som en vind.
- Låten handlar om förbjuden kärlek
- Texten är berättande, beskrivande och har inslag av dialog.
- Den centrala vändningen i texten är när man får veta att han är äldre än Cecilia
- Stämningsläget i texten tycker vi var sorgset, romantiskt och lugnt.
- Form och innehåll motverkar varandra
Ute i förskolan och skolan
Jag anser att det är viktigt att gå igenom texter med barnen i förskolan för att de skall veta innebörden i vad de sjunger och ha möjlighet att reflektera och analysera texten på deras nivå. I den reviderade läroplanen står det att förskolan ska sträva efter att varje barn "utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv" (Lpfö 2010,s.12). I skolan skulle man kunna låta barnen analysera texter själva i grupper. Men då bör läraren går igenom det på ett lustfyllt och givande sätt så att alla förstår. På så vis kan man få elever att vilja skriva egna berättelser, låttexter och ramsor som stimulerar dem i sitt lärande samt sitt läsande och skrivande. I Lpo 94 står det att läraren skall "organisera och genomföra arbetet så att eleven utvecklas efter sina förutsättningar och samtidigt stimuleras att använda och utveckla hela sin förmåga" (Lpo94 s 12). Jag anser att det är viktigt som pedagog och som lärare att man organiserar och planerar lektioner och aktiviteter utefter barnens intresse, så att man får alla att förstå uppgiftens innebörd och varför den är viktig att genomföra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar