tisdag 8 februari 2011

Röst, rim & rytm

Idag har vi verkligen fått fördjupa oss med texter och dess innehåll

 Vi fick även i studiegruppen gå igenom olika texter och hur man kunde använda sig av olika prosodiska faktorer som till exempel tempo, röstläge, röststyrka, intonation, stavelser, betoning, pauser, rytm och proto. Så här kommer ett smakprov från vår grupp när vi går igenom pippi texten.
Vi fick sedan 10 minuter var i gruppen att presentera inför resten av klassen olika texter. Vi i gruppen valde att göra en dialog av En Ghasel Tema och även skifta tonläge på en av texterna Marie(uttråkad) Sandra (arg) Jag ( Glad) Här kommer två texter som vi i gruppen valde att respresentera.

En ghasel (skapade dialoger)
Jag står och ser på världen genom gallret;
jag kan, jag vill ej slita mig från gallret,
det är så skönt att se, hur livet sjuder
och kastar höga böljor upp mot gallret,
så smärtsamt glatt och lockande det ljuder,
när skratt och sånger komma genom gallret.

Variera tonfallet (känslor i rösten) (arg,uttråkad,glad)
 ser du den stora
tallen där?
där är den

Presentationer av resterande medlemmar i klassen. 
Genom att göra texter med barnen är det ett bra sätt att få barnen att bli mer språkmedveten och utvecklas i sitt läs-och skrivutveckling. Som pedagog kan man även stimulera barnen att göra egen poesi och låta de reflektera och bli mer medvetna om vad texter egentligen handlar om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar