Idag gick vi igenom en lek med fallskärm. En person skulle stå på fallskärmen och leda oss andra genom att hoppa på de olika färgerna som fanns på den, medan vi andra hade olika instrument och så fort personen trampade på t.ex. röd färg skulle vi med röda instrument spela.
Sedan gick vi igenom en lek med brickor i färgerna röd, gul och grön. En person fick i uppgift att visa upp brickorna efter tycke och vi som satt i grupper med instrument skulle börja spela när färgen som man hade blivit tilldelad kom. Detta kan man leka ute i verksamheten med barn i åldrarna 4 och uppåt, samt med småbarn om de kan få hjälp av en kompis eller pedagog. Man kan även använda sig av leken ute i skogen, om man har tillräckligt med brickor så kan man dela upp barnen i grupper som i sin tur blir tilldelad en färg som man skall leta efter. Barnet som hittar brickor har något instrument som tillkallar sina övriga kamrater till platsen och sedan får springa vidare och leta efter fler brickor tills tiden är slut.
Vi fick även lära oss att spela gitarr och gå igenom olika ackord som A7, G och D. samt, olika övningar som kan vara roligt att utföra med barn.
Här kan ni höra på hur det låter när jag spelar gitarr. Övning ger färdighet som sagt!
Vi gick även igenom ackord på piano som Durackord, Mollackord, Septimackord och Dimackord
Exempel:
Durackorden bildas så här:
C innehåller Grundton C +4 halvsteg (e) + 3 halvsteg (g)
D Innehåller Grundton D + 4 halvsteg ( f#) + 3 halvsteg (a)
Avslutningsvis fick vi i uppgift att tre och tre färgstätta olika ackord på instrument. Detta blir enklare att hitta olika ackord när man är nybörjare då man först kan fokusera på var det befinner sig på instrumenten. Detta kan man även göra med barnen ute i verksamheten då det är enkelt att följa färg istället för bokstäver.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar