Idag har vi pratat om att alla kan sjunga, det gäller bara att öva. Men det som får oss människor att tro att vi inte kan sjunga kan vara till exempel media och göra rätt eller fel. Som pedagog handlar det om vilket förhållningsätt man har gentemot sig själv och mot barnen. En pedagog som vågar ta för sig och inte rädd att göra fel påverkar även barnens sätt att vara.
Vi sjöng en låt som går så här "bom bom dang dang gosh gosh", här få ni ett smakprov
Hur skall man få barnen att komma ihåg låtarna?
Jag anser att det är beror på hur barngruppen ser ut. Men man kan använda sig av bilder, rimord, olika rörelser som gör att det blir lättare att komma ihåg låten och man kan "glömma" ord. Men som pedagog gäller det att skapa en miljö där variation och fantasi finns, där inget är rätt eller fel.
Olika sätt att lära ut en sång
Tecken som stöd: Ta hjälp av tecken så det blir lättare för barnen som har ett funktionshinder.
Helheten: handlar om att pedagogen drar igång en låt och vi andra hakar på.
Frasvis & härma: Pedagogen sjunger en snutt på sången och barnen härmar.
Rimord: När barnen fyller i orden som rimmar till sången.
Bilder: Använda sig av bilder till sången som gör att det är lättare att komma ihåg låten.
Motiv/ostinato: När det sker en upprepning flera gånger
"Glömord": pedagogen sjunger tokigt medvetet så att barnen får ”rätta” och fylla i orden.
Rörelser: Låta barnen göra rörelse till texten för att lättare att komma ihåg låten samtidigt som det blir roligt
Rimsång
Rimsånger kan vara bra att ha med barnen där de får lära sig nya ord och träna minnet. Om man jobbar på en mångkulturell förskola kan det vara bra att måla bilder till låten så att barnen kan koppla bilden till sången och på så sätt känna tillhörighet i den svenska "musikskatten".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar