Igår gick vi igenom boken Att känna rörelse: en dans pedagogisk metod skriven av Elisabet Sjöstedt Edelholm & Anne Wigert. Den handlar om kreativ dans. Om man får dans efter sin egen förmåga blir inget rätt eller fel. Detta gör att barnen kan känna sig delaktiga men också att man utvidgar sitt lärande i dansen då de känner sig trygga. Fördelar med att härma varandra eller pedagogen är att det kan få tips och idéer från sina kamrater. Det som kan vara bra med en dans som redan är korrigerad är att barnen skall kunna komma ihåg rörelserna detta gör att barnen tränar på sitt minne. Jag anser att det är viktigt att barnen få lära sig av varandra men också utforska själva. Genom att ta del av varandras rörelser kan man få tips och idéer av varandra, som gör att man kan utveckla sina egna rörelser så småningom.
Vi gick igenom olika rörelser med dans band (sidenband) då vi först skulle förflytta oss i rummet en och en med sidenband och göra valfria rörelser till. Detta gör att barnen kan känna sig trygga att utforska sina rörelser utan att det blir rätt eller fel.
Vi fick även gå ihop fyra och fyra då vi skulle föra/följa varandras rörelser. Detta kan vara ett bra sätt för barn som inte känner sig trygga i dansen och då gruppen inte är så stor kan de även utforska och känna sig delaktiga då fokuset blir att lära sig rörelser utan att känna sig iakttagen.
Rörelsecirkel
Vi fick hämta var sitt rekvisita som vi skulle göra olika rörelser med. Detta gör att man fokusera mer på föremålet istället på varandra. Jag anser det som är bra med denna lek är att man fokusera mer på föremålet istället för individen och detta gör att man försöker hitta lösningar med sitt föremål så det passar till den som leder leken. Fokuset blir att anpassa sina rörelser utefter föremålets förmåga.
Igår fick vi även leka föra/följa leken då en skulle blunda och den andra skulle föra. Man fick hålla i varandras fingertoppar om den som styrde tryckte hårt mot den andras fingertoppar skulle personen backa. Om man tryckte lite lätta skulle man gå framåt, skulle man svänga åt vänster eller höger skulle man trycka bak höger hand så att personen skulle svänga åt höger. Jag anser att detta är en bra övning som gör att man skapar tillit i gruppen men också att man få lära sig att använda sig av andra sinnen. Jag upplevde att min hörsel, känsel stärktes mer då jag inte kunde använda synen.
Vi fick även dansa långdans i olika varianter som till exempel zick-zack, spiral men även skapa portar då personen leder skall gå under någonstans i ringen. Detta gör att barnen lär sig att samspela men också att man hjälper varandra.
Vi fick även lyssna på musik och göra rörelser till texten. Detta gör att barnen lär sig texten mycket lättare då man lägger till rörelser.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar