Vi fick även göra olika gestaltningar i grupper av fem då vi skulle använda oss olika uttrycksformer. Vi började med att gå ihop i en ring då Gunilla började göra en rörelse som vi alla skulle följa. En av oss i klassen fick sedan byta rörelse som vi andra fick härma. När vi hade gjort olika rörelser delade Gunilla oss i olika grupper då vi skulle använda oss av 3-5 rörelser som vi hade gjort i ringen, för att sedan gestalta något för resterade grupper. Efter detta fick vi i uppgift att lägga till olika ljud som vi tyckte passa till våra rörelser för att sedan gestalta detta för resterande grupper. Under detta tillfälle skulle resterande grupper skriva repliker som det tyckte passa till vår gestaltning. Som vi sedan använde oss för att göra gestaltning mycket starkare och effektfull med hjälp av rekvisita.
Repliker som vi fick skriva för varandra som man tyckte passa in. |
Här sitter vi i gruppen och kollar igenom replikerna som vi kan använda oss av. |
Rekvisita |
Detta kan man göra med barnen ute i verksamheten då man kan börja från att göra det enkelt och sedan lägga till olika byggstenar för att skapa något effektfullt. Man kan till exempel spela en teater då man i början går igenom koreografin med olika rörelser. Sedan kan man lägga till olika ljudeffekter men också rekvisita som göra att pjäsen blir mer dynamisk och uttrycksfull. I den reviderade läroplanen 2010 står det att
...Barnet kan i den skapande och gestaltande leken få möjligheter att uttrycka och bearbeta
upplevelser, känslor och erfarenheter (Lpfö 2010, s.6)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar