torsdag 24 mars 2011

VFU

"Stina" 5 år har gjort ett ägg

Momentplanering 2

Mål och syfte
Jag vill med uppgiften att barnen skall lära sig instrument på ett lustfyllt sätt. Jag vill att barnen skall uppleva instrumenten på ett givande och roligt sätt som gör att de tycker det är roligt med uppgiften, på ett sätt som får dem att känna sig delaktiga och förmedlar deras tankar och erfarenheter. 

I den reviderade Läroplanen (2010,s.12) står det att ett av målen är att barnen: ”…utvecklar sin skapandeförmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama”.

Förberedelser inför aktiviteten
Jag kommer låta åtta barn i åldrarna fyra till fem deltaga ifrån barngruppen. Aktiviteten kommer äga rum i ett av förskolans stora rum. Aktiviteten kommer att ta ca 40 minuter. Jag kommer att vara den som leder själva aktiviteten och min handledare kommer att vara med som stöd. Materialet som behövs för att genomföra leken är instrument (maracas, tamburin, kastanjetter etcetera). Samt, material till själva skapandemomentet som toarullar, piprensare, papper, makaroner etc. Jag vill att barnen skall fundera över hur instrumenten är konstruerade och var ljudet kommer ifrån och varför vissa instrument låter högre än andra. Aktiviteten kommer att dokumenteras med digitalkamera och video.   

Introduktion och genomförande
Jag kommer samla barnen i en ring och förklara för dem vad vi skall göra. Jag väcker deras nyfikenhet med att låta barnen, var och en, ta varsitt instrument som de tycker om under tiden som vi sjunger låten ”Vad får det lov att vara att spela på idag...” som ackompanjeras med hjälp av gitarr. Sedan får barnen ta med sig instrumenten som hjälp för att konstruera sina egna instrument i ateljén. Jag tar tillvara barnens idéer genom att jag skriver ner vad de säger. Jag stimulerar barnen genom att göra det roligt och givande för dem så att de vill fortsätta leken.

Avslutning av aktiviteten
När aktiviteten är färdig sätter vi oss i en ring för att reflektera över aktiviteten och om vad vi gjorde. Sedan får barnen välja att spela på sina instrument. Avslutningsvis får barnen städa inne i ateljén och lägga tillbaka instrumenten i korgen, för att sedan leka valfri lek.    

Utvärdering av aktiviteten
Jag upplever att uppgiften fungerade positivt då barnen tyckte det var roligt att spela och lära sig instrumenten. Genom att jag spelade gitarr och sjung gjorde att barnen blev mer nyfikna på vad diverse instrument heter och hur det låter på olika sätt etc. Samt att jag gick igenom instrumenten upplevde jag att det blev lättare för barnen att skapa sina egna instrument med olika material.Jag tycker även att när vi hade återsamling hade barnen väldigt bra tankar kring instrumentens konstruktioner. Det jag kan tänka på tills nästa gång är att barnen behöver mer tid att tänka för att tillverka instrument . Det jag kunde ha gjort på ett annat sätt är att när vi hade haft samlingen och gått igenom instrumenten kunde jag ha förklarat för barnen att de skulle få spela och leka med instrumenten efter skapande momentet, för nu blev det mycket fokus på att spela. Jag tycker mina mål med min uppgift har uppnåtts då barnen fick lära sig instrument på ett roligt och lustfyllt sätt samt att de fick sjunga och spela på instrument .

Dokumentation  

sång samling med instrument 
Sång samling vi går igenom diverse instrument här är klave.
Detta är en del av materialet för skapande momentet.
Ett av barnen skapade en bjällra.
"Lisa" gjorde en Maracas som hon stoppade med pärlor.  
Olika instrument som barnen har tillverkat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar